Temat, wprowadzenie, źródła



Temat

Pierwszym problemem, na który się natknęliśmy przy pracy metodą WebQuest’u, był dobór i sformułowanie tematu. Zagadnienia stricte polonistyczne wydawały się być nie możliwymi w realizacji tą metodą.

Zdecydowaliśmy się na temat: Nasze miasto w obiektywie, który miał łączyć wiedzę techniczną (podstawowe umiejętności z zakresu fotografii) i historyczną z elementami języka polskiego przejawiającymi się w krótkich artykułach, recenzjach, notatkach. Takie rozwiązanie było konieczne, aby nie powstał odtwórczy kurs, tylko właśnie WebQuest, w którym uczeń sam znajduje rozwiązanie.

Przy doborze tematu trzeba pamiętać, że WebQuest nie nadaje się do realizacji każdego zagadnienia. (o tym szerzej w refleksjach)

Wprowadzenie

Powinno być krótkie, ciekawie przedstawiające zadania, które czekają ucznia. W przypadku naszego WebQuest’u było to zarysowanie scenki rodzajowej, w której uczeń wciela się w postać fotoreportera lokalnej gazety. Jego zadaniem jest przygotowanie prezentacji fotograficznej miasta, w którym mieszka. By jednak móc zaprezentować swoje umiejętności, musi je nabyć. I w tym wlaśnie pomoże mu nasz WebQuest.

Wprowadzenie jest rozwinięciem tematu, oba mają za zadanie zachęcić ucznia do rozwiązania zadań.

Źródła

Jest to zaproponowany przez autora WebQuest’u zbiór informacji, z których uczeń może skorzystać podczas wykonywania poszczególnych zadań. W zależności od tematu WebQuest’u– tak jak to było w przypadku naszego projektu – możemy podzielić źródła na te dotyczące przygotowania technicznego i merytorycznego. Przy doborze materiałów, trzeba pamiętać, że mają być one pomocą naukową. To zadaniem ucznia jest wyszukanie w podanych stronach internetowych, książkach czy innych źródłach potrzebnych informacji, dokonania ich selekcji i wykorzystania w pracy.

Jednak trzeba pamiętać, że nie mogą być one zbyt ogólne. Podanie linku: do www.google.pl, nie jest najlepszym pomysłem.

czytaj dalej -> zadania, najważniejszy element WebQuest'u