Ewaluacja zawiera kryteria oceny.
Jak wynika z tytułu tego artykułu - jej główną cechą jest dostępność. Uczeń ma prawo znać nie tylko ogólny zarys kryteriów, ale także szczegóły np.:
Jednak najważniejsze jest zaznaczenie podstawowej informacji: co podlega ocenie?
W przypadku naszego WebQuest'u uznaliśmy za istotne (oprócz samych zadań) ocenić także sposób pracy.
Osoba wykonująca nasz WebQuest za "sposób pracy" może otrzymać nawet 16 ze wszystkich 52 punktów.
Ocenę kluczowych umiejętności ucznia, którego praca w przeważającej części opiera się na źródłach internetowych uznaliśmy za szczególnie ważną.
Dlatego tabelka oceniająca sposób pracy opiera się na schemacie umiejętności przetwarzania informacji:
Nie mieliśmy większych problemów z przygotowaniem ewaluacji, musieliśmy jednak przeredagować kilka punktów, ponieważ nie odpowiadały wymogom "dostępności".
Ewaluacja ma być nie tylko "fizycznie" dostępna uczniowi, ale także musi być zredagowana w taki sposób, aby uczeń mógł ją zrozumieć. Nie chodzi tutaj tylko o fachowy język, ale o skróty myślowe, które często pojawiają się w notatkach tworzonych na własne potrzeby.
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy ewaluacja jest jasna, najlepiej zapytać osoby wykonujące WebQuest (o ile same się wcześniej nie zgłoszą).
Dobrze napisana ewaluacja, gwarantuje, wzajemne zrozumienie oceniającego i ocenianego, a co za tym idzie - brak konfliktów. W każdym momencie swojej pracy uczeń może kontrolować własne postępy, sam oceniać kolejne etapy i dość dokładnie przewidzieć ile uzyskał punktów.
W przypadku przygotowywania WebQuest'u dla celów szkolnych należy zaadaptować Wewnątrzszkolny System Oceniania. W razie tworzenia WebQuest'u nie związanego bezpośrednio ze szkolnym tokiem nauczania, należy wykazać się po prostu logiką i racjonalnym myśleniem, aby dobrze "wyważyć" punktację poszczególnych zadań.
Nie należy też zapomnieć o części opisowej - same cyferki opok numeru zadania to zbyt mało. Należy jasno opisać kiedy przyznajemy daną liczbę punktów tak, aby uczeń dokładnie wiedział co podlega ocenie.
Linki:
przykładowa ewaluacja
czytaj dalej -> Refleksja - zalety i wady WebQuest'u
Jak wynika z tytułu tego artykułu - jej główną cechą jest dostępność. Uczeń ma prawo znać nie tylko ogólny zarys kryteriów, ale także szczegóły np.:
- ile punktów warte jest każde zadanie,
- jaka liczba punktów jest wymagana do zaliczenia zadania i całego WebQuest'u,
- jakie są przedziały punktów dla odpowiednich ocen (w przypadku wystawiana oceny).
- jaka liczba punktów jest wymagana do zaliczenia zadania i całego WebQuest'u,
- jakie są przedziały punktów dla odpowiednich ocen (w przypadku wystawiana oceny).
Jednak najważniejsze jest zaznaczenie podstawowej informacji: co podlega ocenie?
W przypadku naszego WebQuest'u uznaliśmy za istotne (oprócz samych zadań) ocenić także sposób pracy.
Osoba wykonująca nasz WebQuest za "sposób pracy" może otrzymać nawet 16 ze wszystkich 52 punktów.
Ocenę kluczowych umiejętności ucznia, którego praca w przeważającej części opiera się na źródłach internetowych uznaliśmy za szczególnie ważną.
Dlatego tabelka oceniająca sposób pracy opiera się na schemacie umiejętności przetwarzania informacji:
wyszukiwanie informacji -> ocena (kryteria oceny jakości) -> kompilowanie wiadomości -> samodzielne tworzenie nowej jakości
Nie mieliśmy większych problemów z przygotowaniem ewaluacji, musieliśmy jednak przeredagować kilka punktów, ponieważ nie odpowiadały wymogom "dostępności".
Ewaluacja ma być nie tylko "fizycznie" dostępna uczniowi, ale także musi być zredagowana w taki sposób, aby uczeń mógł ją zrozumieć. Nie chodzi tutaj tylko o fachowy język, ale o skróty myślowe, które często pojawiają się w notatkach tworzonych na własne potrzeby.
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy ewaluacja jest jasna, najlepiej zapytać osoby wykonujące WebQuest (o ile same się wcześniej nie zgłoszą).
Dobrze napisana ewaluacja, gwarantuje, wzajemne zrozumienie oceniającego i ocenianego, a co za tym idzie - brak konfliktów. W każdym momencie swojej pracy uczeń może kontrolować własne postępy, sam oceniać kolejne etapy i dość dokładnie przewidzieć ile uzyskał punktów.
W przypadku przygotowywania WebQuest'u dla celów szkolnych należy zaadaptować Wewnątrzszkolny System Oceniania. W razie tworzenia WebQuest'u nie związanego bezpośrednio ze szkolnym tokiem nauczania, należy wykazać się po prostu logiką i racjonalnym myśleniem, aby dobrze "wyważyć" punktację poszczególnych zadań.
Nie należy też zapomnieć o części opisowej - same cyferki opok numeru zadania to zbyt mało. Należy jasno opisać kiedy przyznajemy daną liczbę punktów tak, aby uczeń dokładnie wiedział co podlega ocenie.
Linki:
przykładowa ewaluacja
czytaj dalej -> Refleksja - zalety i wady WebQuest'u