Refleksja - wady i zalety WebQuest'u



Śmiało możemy stwierdzić, że przygotowanie WebQuest'u było dla nas nową przygodą, jeszcze większym wyzwaniem była prezentacja przebiegu naszej pracy na konferencji E-kształcenie w kolegiach – nowe standardy.

Pierwsza i chyba najważniejsza refleksja:

WebQuest nie nadaje się do realizacji każdego tematu.

Jednym z głównych założeń jest twórcza praca (dosłownie tworzenie czegoś nowego), więc odpadają wszelkiego rodzaju kursy, czy wykłady w formie elektronicznej.

Początkowo sami chcieliśmy stworzyć właśnie kurs fotograficzny, jednakże opierałby się on na ćwiczeniach odtwórczych. Nie oznacza to wcale, że kursy są z zasady złe, po prostu WebQuest ma inną strukturę i filozofię. (artykuły: zadania, konstruktywizm)

Ogromną zaletą jest poznanie narzędzi.

Tworząc WebQuest i tę stronę nabyliśmy więcej praktycznych umiejętności niż przez całą naukę informatyki w szkole. A co najważniejsze zrozumieliśmy, że te narzędzia naprawdę nie wymagają rozległej wiedzy informatycznej (założenie bloga na bloggerze trwa dosłownie kilka minut).

Pracując w grupie nauczyliśmy się też dzielić obowiązki (tego samego oczekujemy przecież od osób wykonujących nasz WebQuest).

WebQuest to nie tylko forma pracy, to przede wszystkim filozofia kształcenia, spotkanie z nowymi pomysłami na edukację, poszerzenie świadomości i wiedzy o kształceniu.

Przygotowanie dobrego WebQuest'u wymaga sporo czasu, ale można go wykorzystywać wielokrotnie, co w ostatecznym rozrachunku "czasowym" może wyjść na naszą korzyść.

Jakie cechy WebQuest'u są najważniejsze dla ucznia?

- atrakcyjna forma pracy,
- większa współodpowiedzialność za wyniki (nie każdy uczeń może być z tego zadowolony, choć WebQuest z reguły wzbudza spore zaangażowanie, a co za tym idzie, uczniowie chętnie go wykonują, chcąc uzyskać jak najlepszy wynik),
- wolność w dysponowaniu swoim czasem (jest często motywacją do wydajniejszej pracy).

Linki:
Osoby zainteresowane tematem odsyłamy do strony WebQuest i okolice.

Chcieliśmy także podziękować za zapoznanie się z naszymi refleksjami - włożyliśmy sporo pracy w WebQuest, ale jeszcze więcej w przygotowanie tej (można by powiedzieć "meta-tekstowej") strony. Mamy nadzieję, że zgodnie z pierwszymi sygnałami jakie do nas napływają, strona ta okaże się pomocna przy tworzeniu WebQuestów i poznawaniu nowej wizji edukacji.

powrót do strony głównej